@UKMediaWatch - Uk Media Watch

@UKMediaWatch - Uk Media Watch


Promoting fair and accurate reporting on Israel. (A project of CAMERA)

Israeli happiness defies media ‘doom and gloom’ narrative.
Tuesday, March 20, 2018 5:00 PM

Maybe the story that best captures the disconnect between the media portrayal of Israel, and the actual picture of Israel, is the fact that for a fifth year in a row, Israel was named by the UN the 11th happiest country in the world. The appraisal of Israel as a place of doom and gloom is not shared by Israelis themselves (and that includes Jews and Arabs).
Indy falsely claims Fatah was founded by Arafat to merely ‘create a Palestinian state’.
Monday, March 19, 2018 9:06 AM

The claim by the Indy journalist that Fatah as founded to promote the creation of a Palestinian state shouldn't be seen as merely a one-off factual error, but, rather, an example of a larger media pattern of casting Palestinians as the reasonable party in the dispute by obfuscating undeniable evidence demonstrating their long history of terror, extremism, and rejectionism.
Guardian legitimises Craig Murray’s anti-Israel conspiracy theory on Russian spy poisoning
Sunday, March 18, 2018 8:59 AM

By linking to Murray's wild, completely unsubstantiated and incendiary charges, and uncritically citing it as grounds for readers to be skeptical of the government's assessment, the Guardian has legitimised a full-out anti-Israel conspiracy theory - the kind of malign, obsessive and often delusional Israel root-cause explanations for international events which continues to fuel antisemitism in the UK.
UKMW prompts correction to Indy claim that no Arabs in Jerusalem are citizens
Thursday, March 15, 2018 2:10 PM

Whilst it's true that MOST of the more than 325,00 Arabs living in the city are permanent residents, thousands are full Israeli citizens.  Roughly 7 percent of the city's Arabs (more than 20,000 people) are Israeli citizens and have the same rights (including the right to vote in national elections) as all other citizens.
Guardian op-ed refers to Ahed Tamimi as a “political prisoner”
Tuesday, March 13, 2018 2:16 PM

The suggestion that Tamimi, who was arrested for assaulting an Israeli soldier and for incitement, by endorsing (on video) armed “resistance”, is a “political prisoner” is beyond absurd.  The term “political prisoner” is as codified as pertaining only to those detained in violation of “freedom of thought, conscience and religion, freedom of expression and information, freedom of assembly and association”.
Contrary to Robert Fisk’s claim, Israel did offer Arafat at least 95 percent of the West Bank
Thursday, March 8, 2018 2:30 PM

Contrary to Robert Fisk's claim, Yasser Arafat was offered was a contiguous state encompassing Gaza, east Jerusalem and considerably more than 90 percent of the West Bank. And, it's not the "American media" making this "claim". It's three of the principle players during negotiations - Bill Clinton, his chief peace negotiator Dennis Ross and Martin Indyk, then the US Ambassador to Israel.
Guardian falsely suggests Haifa Arabs in 1948 faced “mass evictions” by Israeli forces
Wednesday, March 7, 2018 11:16 AM

This conclusion that the flight of Arabs from Haifa was instigated by the Arab leadership, and not by the Hagana, isn't just reached by Karsh, but by historian Benny Morris, and even radical anti-Israel historian Illan Pappe, who acknowledged that "Jewish troops had no clear intention of provoking an Arab exodus" and that "their military strategy was not calculated to produce such an outcome".
Evening Standard omits fact that “acclaimed Palestinian writer” was also a PFLP terrorist
Monday, March 5, 2018 1:17 PM

In addition to being an "acclaimed Palestinian writer", Ghassan Kanafi was also a high-ranking member of the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) terror group. Kanafi was the right hand man to the group's leader George Habash and met with members of the Japanese Red Army who murdered 26 people in the Lod Airport Massacre in 1972.
Guardian opposed US attack on Syria in 2013; Now says inaction led to more bloodshed. Fails to admit error.
Sunday, March 4, 2018 12:32 PM

A recent Observer editorial is critical of Obama’s decision not to bomb Assad in 2013, but there is just one thing the editorial does not mention –that Observer editors, at the time, encouraged Obama NOT to take action.
UKMW prompts Telegraph correction to false claim Israeli bill would seize “church land”
Wednesday, February 28, 2018 12:22 PM

The original Telegraph language, alleging that proposed Knesset legislation would allow the government to expropriate "church land", was changed to note that the proposal relates to land sold by the church, and now owned by private (Jewish) investors.
UKMW prompts Guardian correction to false claim Israeli bill would confiscate church land
Monday, February 26, 2018 1:53 PM

The Guardian error is an important one, because the erroneous claim that Israel is 'confiscating church land' lends credibility to an outrageous statement by church leaders - quoted in the report - which outrageously compares the government's behavior to "laws enacted against the Jews during dark periods in Europe".
UKMW prompts Guardian correction to misleading caption for photo of far-right Polish demo
Sunday, February 25, 2018 9:54 AM

Following communication with UK Media Watch, Guardian editors amended a photo caption which misleadingly suggested that a far-right Polish demonstration in Warsaw included a pro-Israel contingent.
Propagandist Sara Helm misleads at New Statesman on “right of return” for Palestinian “refugees”
Thursday, February 22, 2018 11:25 AM

This month, the New Statesman published an article by Sarah Helm entitled “How Donald Trump provoked a Palestinian refugee revolt” which is inaccurate on two levels – it makes false assertions and misleading statements about specific details, and presents a very selective version of the overall story.
UKMW prompts Daily Mail correction to claim Tel Aviv is Israel’s capital
Wednesday, February 21, 2018 2:39 PM

Despite the fact that  we've prompted corrections on this point continually over the years, UK media outlets continue to make errors regarding Israel's capital - by claiming, explicitly or implicitly, that Tel Aviv is Israel's capital. We caught two such errors yesterday, one at the Daily Express and the other at the Daily Mail.
UK media ignore Abbas’s howler at the UN that Palestinians ‘foster a culture of peace’
Wednesday, February 21, 2018 11:23 AM

If foreign journalists covering the region held Palestinian leaders to the same level of critical scrutiny that they consistently hold Israeli leaders to, the ten seconds of Abbas addressing the UN would cause nothing less than a media storm - with reports, analyses and commentaries informing readers that Abbas's claim that Palestinians "are committed to fostering a culture of peace and a rejection of violence" is simply the opposite of the truth.